האם לעשות שימוע?

מה במאמר

האם לעשות שימוע?

השתתפתי השבוע בתוכנית הרדיו של יניב שוורצמן ודנו בנושא האם תהליך השימוע נכון ואופטימלי. ככלל פיטורין זהו הליך לא פשוט. יש בו תחושות של עלבון, השפלה, חוסר אונים ועוד. התחושות הללו הן של שני הצדדים – המפטר והמפוטר. אז נשאלת השאלה האם לעשות שימוע?

האם לעשות שימוע? כוונת הליך השימוע היא נכונה ובאה מהכיוון שיש לבחון בכובד ראש את הליך הפיטורין, האם הוא נכון, האם הוא אובייקטיבי ושקוף, האם יש כאן מניעים אישיים ועוד. לא אחת הקשבה לעובד המועמד לפיטורין יכולה ועשויה לשנות את ההחלטה.

יש גם הבדל גדול בין סוגי המעבידים השונים – גדולים ,קטנים,משפחתיים, פרטיים , ציבוריים, ממשלתיים, מסודרים, מבורדקים ועוד. אופי האירגון משפיע בהכרח על צורת ומהות תהליך השימוע. בארגון קטן ומשפחתי לא בטוח שמודעים לצורך וחובה לנהל תהליך ובהרבה מקריים תהליך הפיטורין יהיה מעכשיו לעכשיו. תעשיות

מסוימות מסיימות יחסי עובד מעביד אפילו באמצעים אינטרנטים ומפטרים באמצעות מסרון. בארגונים גדולים ומסודרים לא אחת תהליך השימוע הוא למראית עין.

ההחלטה התקבלה אך לא מבשרים אותה ותהליך השימוע הוא פורמאלי לחלוטין. סביר להניח שבאירגונים כאלה יש גם תהליכי הערכת עובד ונוהלו שיחות מקדימות עם העובד על תפקדו כך שהוא מודע שהוא עלול להיות מפוטר ועושים את התהליך כי חייבים.  אפשרות אחרת היא שארגונים נכנסים לתהליכי הבראה שפירושם פיטורים של קבוצות עובדים.  במקרים אלה לרוב יוכנו רשימות של מפוטרים ועורכים תהליכי שימוע כי חייבים אבל התהליך הוא פיקציה כדי שבבתי משפט ניתן יהיה להוכיח שנערך תהליך תקין. 

בתפקידיי הרבים נחשפתי להרבה סיטואציות שחייבו פיטורים ולא זכור לי שתהליך שימוע גרם לשינוי בהחלטות. הליך השימוע שייך ברוב המקרים למשל שהדרך לגן עדן רצופה במכשולים רבים. למיטב הערכתי וניסיוני חייבים לבצע שינוי מהותי במנגנון שנקרא ״שימוע״. 

כמנטור, יועץ עסקי ומאמן אישי בשיטת סאטיה נוכל לעבוד על היכרות עצמית וטרנספורמציה שיכינו אתכם להתמודד עם סיטואציות שונות . 

גם עסקים שזקוקים לעבור תהליכים של התייעלות הכרוכים בפיטורים יכולים לפנות לקבלת יעוץ עסקי.
כבעל ניסיון ניהולי בחברות וארגונים גדולים בטוחני שאוכל לסייע לך.

יצירת קשר