מהו יועץ עסקי? המדריך המלא

מה במאמר

­­­­מהו יועץ עסקי?

יועץ עסקי הוא איש מקצוע בעל קשת רחבה של השכלה וכישורים המסייע לבעלי עסקים. היועץ הוא בעל ידע בשל השכלתו וניסיון קודם. בנוסף, יועצים עסקיים מספקים ייעוץ ניהולי כדי לעזור לחברות וארגונים לשפר את הביצועים, הריווחיות והיעילות. יועצים עסקיים מנתחים את מצב החברה או הארגון  ויוצרים פתרונות תוך סיוע לארגון לעמוד ביעדיהן. 

למה לשכור יועץ עסקי?

ניהול עסק קטן או בינוני הוא מאתגר עקב ריבוי המשימות אשר נדרשות כדי להצליח. מהנהלת חשבונות, משאבי אנוש ועד לתמיכה טכנית, זה כמעט בלתי אפשרי לבעלי עסקים לעשות הכל בעצמם. אבל, באמצעות העסקת יועצים, אין צורך להבין הכל בעצמך, במיוחד אם אתה עסק קטן או בינוני. נבדוק מה עושה יועץ עסקי וכיצד יועץ מקצועי יכול לעזור לעסק שלך להתפתח ולשגשג. 

ישנן מספר סיבות שבגללן בעלי עסקים צריכים לשקול לשכור ייעוץ עסקי

היועצים מציעים מגוון רחב של אפשרויות ושירותים, לרבות:

  • מומחיות בשוק ספציפי
  • בחינת אסטרטגיה
  • זיהוי בעיות נקודתיות ורחבות
  • השלמה לצוות הקיים
  • קידום שינויים ארגוניים
  • נקודת מבט אובייקטיבית מעצם היותם מחוץ לארגון
  • הוראה והכשרת עובדים
  • ביצוע "העבודה המלוכלכת", כמו פיטורי עובדים
  • החייאת ארגון
  • יצירת עסק חדש
  • השפעה על אנשים אחרים
  • מתן עצה אובייקטיבית

מה עושה יועץ עסקי?

ישנם שלושה שלבים בתהליך של יועץ עסקי: אבחון, הערכה ויישום.

  1. הכרות ואבחון

הצעד הראשון בכל תהליך של יעוץ עסקי הוא שלב ההכרות ואבחון, שבו המטרה היא ללמוד את העסק. יועץ עסקי טוב משקיע את הזמן כדי ללמוד כמה שיותר על העסק מהבעלים, מהעובדים ומהסביבה.

בד"כ היועץ יבצע את הדברים הבאים:

  • סיור בארגון ובמתקנים.
  • פגישות עם הדירקטוריון והעובדים.
  • ניתוח מצבה הכספי של החברה.
  • קריאה וניתוח של הדוחות הכספיים וכל חומרי החברה. 

במהלך שלב האבחון, היועץ העסקי יבין את התמונה הכוללת של החברה ועיסוקה

  1. הערכה

לאחר שהיועץ העסקי פיתח הבנה מעמיקה של החברה, הוא יעבור לשלב ההערכה, במטרה לזהות היכן נדרש שינוי. שלב זה כולל זיהוי נקודות החוזק והחולשה של החברה כמו גם בעיות קיימות וצפויות.

  • בחינת בעיות קיימות וזיהוי בעיות חדשות: על היועץ ללמוד בעיות שהבעלים וההנהלה כבר זיהו. בנוסף, עצם היותו יועץ אובייקטיבי שלא חי את העסק ביומיום, יועצים יכולים גם לאתר בעיות חדשות או בלתי צפויות שלא רואים בהתנהלות היומיומית.
  • מציאת פתרונות : יועץ עסקי מקצועי צריך לתכנן פתרונות לבעיות שהוא מזהה ולהתווה דרכים לניצול הזדמנויות להגדלת העסק, הרווחים ושיפור היעילות. לדוגמה, נניח שלחברה יש מחלקת מכירות חזקה במיוחד אבל מחלקת שיווק חלשה. זו הזדמנות להגדיל את משאבי השיווק ולנצל את צוות המכירות.

ישנם שני אלמנטים חיוניים בהם כדאי להתמקד במהלך תהליך זה: תקשורת ומשוב.

  • תקשורתבמהלך שלב ההערכה, כל הצוות בחברה חייב לקיים תקשורת ברורה ופתוחה עם היועץ. 
  • משוב: חברי הצוות צריכים לקחת את עצתו של היועץ העסקי כביקורת בונה. המשוב והשיקוף של היועץ לא נועדו להיות אישיים. ההנהלה והעובדים קרובים באופן אישי לעסק, ובהתנהלות יומיומית קיים היעדר פרספקטיבה רחבה, מה שיכול לעכב שינוי וצמיחה חיוביים; היועץ מביא אובייקטיביות ונקודת מבט רעננה. כמובן, שכדאי ומומלץ לשמור על ראש פתוח לרעיונות חדשים.
  1. יישום

ברגע שבעלי העסק וההנהלה יחד עם היועץ מסכימים על תוכנית, על היועץ להיכנס לשלב השלישי: שלב היישום והארגון מחדש.

בשלב זה, היועץ מתחיל ליישם את תוכנית העבודה והשינוי בחברה. הוא גם עוקב אחר התקדמות התוכנית ומתקן אותה לפי הצורך.

שלושה שלבים בתהליך של יועץ עסקי

1. הכרות ואבחון

הצעד הראשון בכל תהליך של יעוץ עסקי הוא שלב ההכרות ואבחון, שבו המטרה היא ללמוד את העסק. יועץ עסקי טוב משקיע את הזמן כדי ללמוד כמה שיותר על העסק מהבעלים, מהעובדים ומהסביבה. בד"כ היועץ יבצע את הדברים הבאים: סיור בארגון ובמתקנים. פגישות עם הדירקטוריון והעובדים. ניתוח מצבה הכספי של החברה. קריאה וניתוח של הדוחות הכספיים וכל חומרי החברה. במהלך שלב האבחון, היועץ העסקי יבין את התמונה הכוללת של החברה ועיסוקה

2. הערכה

לאחר שהיועץ העסקי פיתח הבנה מעמיקה של החברה, הוא יעבור לשלב ההערכה, במטרה לזהות היכן נדרש שינוי. שלב זה כולל זיהוי נקודות החוזק והחולשה של החברה כמו גם בעיות קיימות וצפויות.
בחינת בעיות קיימות וזיהוי בעיות חדשות: על היועץ ללמוד בעיות שהבעלים וההנהלה כבר זיהו. בנוסף, עצם היותו יועץ אובייקטיבי שלא חי את העסק ביומיום, יועצים יכולים גם לאתר בעיות חדשות או בלתי צפויות שלא רואים בהתנהלות היומיומית.
מציאת פתרונות : יועץ עסקי מקצועי צריך לתכנן פתרונות לבעיות שהוא מזהה ולהתווה דרכים לניצול הזדמנויות להגדלת העסק, הרווחים ושיפור היעילות. לדוגמה, נניח שלחברה יש מחלקת מכירות חזקה במיוחד אבל מחלקת שיווק חלשה. זו הזדמנות להגדיל את משאבי השיווק ולנצל את צוות המכירות.
ישנם שני אלמנטים חיוניים בהם כדאי להתמקד במהלך תהליך זה: תקשורת ומשוב.
תקשורת: במהלך שלב ההערכה, כל הצוות בחברה חייב לקיים תקשורת ברורה ופתוחה עם היועץ.
משוב: חברי הצוות צריכים לקחת את עצתו של היועץ העסקי כביקורת בונה. המשוב והשיקוף של היועץ לא נועדו להיות אישיים. ההנהלה והעובדים קרובים באופן אישי לעסק, ובהתנהלות יומיומית קיים היעדר פרספקטיבה רחבה, מה שיכול לעכב שינוי וצמיחה חיוביים; היועץ מביא אובייקטיביות ונקודת מבט רעננה. כמובן, שכדאי ומומלץ לשמור על ראש פתוח לרעיונות חדשים.

3. יישום

ברגע שבעלי העסק וההנהלה יחד עם היועץ מסכימים על תוכנית, על היועץ להיכנס לשלב השלישי: שלב היישום והארגון מחדש. בשלב זה, היועץ מתחיל ליישם את תוכנית העבודה והשינוי בחברה. הוא גם עוקב אחר התקדמות התוכנית ומתקן אותה לפי הצורך.​

הידעת?

יועץ עסקי יכול לעזור לך לבצע ניתוח שוק ומיפוי התחרות, הזדמנויות חדשות ושיטות עבודה מומלצות בתחום.

סוגי יועצים עסקיים

ישנם סוגים שונים של יועצים עסקיים המתמחים בהיבטים עסקיים שונים.

יועצי אסטרטגיה וניהול

יועצים עסקיים לאסטרטגיה וניהול יכולים להביא מומחיות כדי לעזור לך להגדיל, לחפש הזדמנויות חדשות ולהגדיל הכנסות

יועצים עם התמקדות באסטרטגיה וניהול יכולים לעזור לארגון לעשות את הפעולות הבאות:

  • התרחבות לשווקים חדשים או הגברת המודעות של המותג בשוק הקיים.
  • ארגון מחדש של המודל העסקי כדי להתאים לדרישות השוק.
  • הגדלת היכולות של העסק שלך.
  • רכישת מיזם עסקי חדש.
  • התמזגות עם עסק אחר או שינוי מבנה החברה.
  • למלא תפקיד של הנהלת ביניים במהלך תקופת מעבר.

יועצי תפעול

יועצים עסקיים המתמחים בתפעול יכולים לעזור לכם לשפר תהליכים יומיומיים. יועצים עסקיים אלה בודקים את המודל העסקי הנוכחי שלך וממליצים על הדרך הטובה ביותר להפיק את אותן תוצאות באיכות גבוהה בפחות עלות וזמן. יועצים אלה עוזרים גם באמצעות בקרת איכות והבנה כיצד לאתגר ולייעל את התהליכים כדי לקבל תוצאות טובות יותר.

יועצים פיננסיים 

יועץ פיננסי יכול להראות לך את ההיקף הרחב יותר של "החסינות הפיננסית" של העסק. יועצים פיננסים בעיקר מסייעים בהחלטות השקעה ועוזרים  למצוא את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנכסים והתחייבויות של העסק . ליועצים פיננסיים עשויים להיות התמחויות נוספות, כולל תכנון פיננסי וייעוץ לעסק לגבי מסים, הוצאות יומיות ותוכניות הפרישה הטובות ביותר . 

יועצי משאבי אנוש

מיטב חברות מיקור החוץ של משאבי אנוש וקבלני משאבי אנוש עצמאיים יכולים לסייע לך בתפקידי משאבי אנוש. יועצים אלה יכולים להשתלט על משימות משאבי אנוש היומיומיות , כגון גיוס ושימור עובדים, עיבוד שכר , ביצוע משימות אדמיניסטרטיביות וניהול ביצועי העובדים

יועצי שיווק

יועצי שיווק עוזרים לעסקים לזהות את החוזקות שלהם כמותג ולהרחיב אותם כדי ליצור מודעות וחשיפה למותג. בין אם העסק  צריך לוגו חדש או אסטרטגיית מדיה חברתית , יועץ שיווק יכול להיות נכס בהרחבת של העסק .

יועצי מחשוב ומערכות מידע

יועצי מחשוב עוזרים לעסק לבחור מערכות מידע מתקדמות, להחליף מערכות ישנות ולנהל תהליכים של מעבר לדיגיטל. כמו כן, מספקים ייעוץ לאנשי ה IT מקצועיים בתוך הארגון.

כיצד לבחור יועץ עסקי

בחירת יועץ עסקי שמתאים לצרכי העסק יכולה להיות מאתגרת. בין אם אתה מחפש מישהו שיעזור עם צורכי האסטרטגיה ,פיננסים או תפעוליים, חיוני לדעת מאיפה להתחיל.

1. מצא את היועץ העסקי המתאים.

מציאת היועץ העסקי הנכון עשויה להיות החלק המאתגר ביותר עבור הבעלים או ההנהלה. על היועץ להיות בעל מקצועיות וקשב, לדבר בגובה העיניים, דחף למצוינות ויכולת ירידה לפרטים. חיוני למצוא יועץ שיש לו מומחיות בענף הספציפי או ניסיון עם סוגי הבעיות שעומדות בפני העסק

2. בדוק את היועץ העסקי הפוטנציאלי שלך.

יש לשאול את היועץ על הניסיון המעשי שלו. ניסיון מעשי הוא משמעותי בעולם העסקים. אם מישהו סיים רק עכשיו את לימודיו ותייג את עצמו כיועץ, האם הוא יודע משהו יותר ממך? חשוב לחפש יועצים  שניהלו בהצלחה עסקים, ארגוניים או מחלקות ספציפיות.

יש לודא שהניסיון של היועץ תואם את הצרכים של הארגון. מנכ"ל בנק לשעבר אולי נראה מרשים, אבל האם יש לו את הידע והניסיון להפוך את הקאפקייקס שלך לעסק קטן ורווחי? אולי, אבל כנראה בעל מסעדה לשעבר שכעת מסייע למסעדות קטנות לצמוח, עשוי להיות התאמה טובה יותר לעסק .יש חפש יועצים שעבדו בענף ועם עסקים התואמים  לצרכים ולמטרות.

3. החליטו האם היועץ המתאים לתפקיד.

אם התגובה של היועץ הפוטנציאלי מצוינות ויעילות, ונוצר חיבור יש להיפגש איתו כדי להבטיח שהוא האדם הנכון לתפקיד. יש לתאם ולהסביר בבירור את הבעיות והאתגרים והציפיות לפתרונות מעשיים, כמו כן יש לבדוק באם מרגישים בנוח עם הסגנון והאישיות שלו.

הסכם או חוזה לתהליך יעוץ עסקי

לאחר שנימצא יועץ מקצועי, בוצעה בדיקת הנאותות והתקיימה פגישה עם היועץ הגיע הזמן לאשר את התוכנית.

הסכמי ייעוץ נמשכים בדרך כלל בין שלושה עד שישה חודשים עם אפשרות לחידוש. ההסכמים כוללים בדרך כלל פרטים כמו שמות הגורמים האחראים, פרמטרי ייעוץ, עלויות, לוחות זמנים לתשלומים, תוצאות מפורטות ומועדים שנקבעו.

תאריך יעד מוגדר ומאושר מבטיח שליועץ יש מספיק זמן לספק את התוצאות המובטחות תוך כדי התקדמות בזמן

איך מודדים את הצלחתו של יועץ עסקי?

שלא כמו סקירת ביצועים של עובדים , אין מתודולוגיה מקובלת למדי למדידת ביצועי ייעוץ, אבל סביר להגדיר יעדים ולמדוד תוצרים כדלקמן:

הגדרת יעדים ברורים ומדידים: בתחילת תהליך היועץ יש לקבוע יעדים ברורים וכמה שיותר ספציפיים, מדידים, ניתנים להשגה, רלוונטיים ומוכווני זמן.

הגדרת תוצאות רציונליות אליהן יש להגיע: קביעת תוצאות פיננסיות הרצויות ותוצאות הניתנות למדידה אחרות, כגון הכנסה מוגברת, חיסכון שנתי או חיסכון בכח אדם .

מדידת התקדמות בכל שלב. מדידת התקדמות היעדים בכל שלב של התהליך .

יועץ יכול לספק שאלון מקיף שמכסה את כל האקוסיסטם העסקי ואת התחומים הרצויים לשיפור בתחילת הפרויקט, בדרך זו, ניתן להשוות בקלות בין התוצאות, במיוחד כשמדובר ביעדים ותהליכי שינוי שאינם מדידים.

כדי להעריך את ביצועי היועץ, מענה על השאלות הבאות יכול לתת כיוון

  • האם מולאו מדדי ה-KPI ונמסרו בזמן?
  • האם תהליך שיתוף הפעולה היה חלק, והאם היועץ היה קשוב ועזר לאורך כל הדרך
  • האם היועץ סיפק  את הכישורים והמשאבים הדרושים לשיפור העסק שלך?
  • מהן ההשפעות לטווח הקצר, האמצעי והארוך של התהליך?
  • מה היה ה-ROI שלך מתהליך הייעוץ?

יועץ עסקי שאלות נפוצות

כמה גובים יועצים עסקיים?

יועצים עסקיים הם הוצאה לא מבוטלת, אבל המשוב והתכנון שלהם יכולים לעזור לך להגדיל את העסק ולהגדיל את הרווחים תוך ביטול בעיות וזיהוי הזדמנויות להבטחת הצלחה עתידית.

איך קובעים תקציב ליועץ עסקי?

שכירת יועץ יכולה להיות הוצאה משמעותית לעסק. בהתחשב בכך שהעלויות משתנות, חיוני להקים תקציב ריאלי והגיוני. ניתן להגדיר את עלות היועץ כאחוז קבוע מסך המכירות. לדוגמה, אם המכירות החודשיות שלך הן 100,000 שח, לא כדאי לשלם עמלת יועץ חודשית של 50,000 שח, המסתכמת ב-50% מהרווחים שלך. עמלה של 5% על 100,000 מההכנסה נראית סבירה יותר

שלבים ברורים לפרויקט הייעוץ, יוכלו להפחית עלויות וסיכונים על ידי הערכת ההתקדמות בכל שלב. יועצים רבים יוכלו לסייע לך בקביעת היקף ותקציב הפרויקט שלך במסגרת פגישת ייעוץ ראשונית. אינטראקציה זו יכולה גם לעזור לבדוק ולקבוע אם היועץ מתאים לצרכים העסקיים

מהן הטעויות הנפוצות שיש להימנע מהן בעבודה עם יועץ עסקי?

מספר טעויות נפוצות יכולות למנוע להגיע להצלחה בעבודה עם יועץ עסקי.

  • העסקה אוטומטית של היועץ המבוסס או "עטור השבחים": בעוד שרקורד מוכח, ביקורות זוהרות והסמכות הם כולם חיוניים בבחירת יועץ, זה חיוני עוד יותר להבטיח שהניסיון  רלוונטי לתעשייה ולמקרה העסקי. יש לודא שהיועץ מכיר – או, טוב יותר, מקדים – מגמות, טכנולוגיה ושיטות רלוונטיות.  
  • שכירת "כלבויניק" חברת יועצים או יועצים "כלבויניקים" עשויה להצביע על היעדר ניסיון מקצועי תחומי או כישורים נדרשים. יש למצוא יועץ עם מומחיות ממוקדת שיש לו ניסיון רב ויכולת לסייע עם הצרכים הספציפיים של הארגון
  • התייחסות ליועץ כאל עובד: חיוני להתייחס ליועצים  כשווים, תוך כיבוד סגנון העבודה שלהם, עומס העבודה הקיים ולוח הזמנים. ייתכן שהם לא יהיו זמינים בהתראה קצרה. הם לא יידעו הכל על פעילות החברה  וייתכן שהם לא יבחרו להשקיע שעות נוספות. הם שם כדי לייעץ ולשפר את הפעילות העסקית שלך, לא להפוך לחבר צוות נוסף. למעשה, נקודת המבט החיצונית שלהם היא מה שעושה את היועצים בעלי ערך רב כל כך.
  • התעלמות מתוכנית הפעולה: תפקידו של היועץ לבנות תוכנית ולכוון להצלחה, אך הצוות הפנימי אחראי ליצירת שינוי ויישום ההמלצות. אם אינכם מוכנים לבצע את תכנית הפעולה לאחר שפרויקט הייעוץ יסתיים, לא תראו את הערך של העסקת יועץ עסקי.
  • התייחסות להצעותיו של היועץ כאל אמת מוחלטתבעוד שמשלמים על המומחיות של היועץ ומסתמכים עליה, חיוני לשקף את הניסיון , ליישם שכל ישר ולהתייחס להמלצותיו כאל כיוונים מועילים ולא כמערכת קשיחה של כללים. אין תפחד להטיל ספק בהצעות שלהם. המנהלים והבעלים מכירים הכי טוב את נבכי העסק ויהיו אלה שיתמודד עם ההשלכות ארוכות הטווח של המלצות היועץ.   

איך יודעים מתי להזמין יועץ עסקי?

העסקת יועץ עסקי איננה פתרון אחד שמתאים לכולם. יש להעריך את החברה בתחומי מפתח אלה:

  • משאבי אנוש
  • אסטרטגיה עסקית
  • פעולות
  • ציות ותקנות
  • תכנון פיננסי

אם העסק מתקשה באחד מהתחומים האלה, מומלץ לחפש יועץ עסקי שהוא מומחה בתחום. אם מבחינים בירידה כלשהי ברווחים שלא ניתן להסביר, זה יכול להיות סימן נוסף לכך שהגיע הזמן לשכור יועץ עסקי שיוכל לאתר סיבות אפשריות לירידה ולהציע דרכים לתקן אותן.

שיהיה בהצלחה !

ליצירת קשר השאירו פרטים

יצירת קשר